"De GAP-analyse liet zien dat het bestaande kwaliteitsmanagement systeem van Boboli een goede basis biedt voor het voldoen aan de CSRD."
Annie Alting
Duurzaamheid- en kwaliteitsadviseur, Factor Delta

Over Boboli
Over Boboli
Boboli maakt al meer dan 25 jaar de lekkerste broodspecialiteiten voor klanten verspreid over Europa. Deze worden gedecoreerd met herkenbare, verse en vooral kleurrijke ingrediënten. Als private label (huismerk) producent is Boboli altijd bezig met de vraag van de markt en innoveren van hun producten. Boboli pakt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) wetgeving dan ook proactief op.
De uitdaging
De uitdaging
Boboli valt binnen de rapportage grens van de CSRD en gaat in 2026 rapporteren over 2025. De CSRD verplicht bedrijven transparant te zijn over hun impact op mens en milieu.
Duurzaamheid is geen nieuw thema binnen de organisatie, zo beschikt de organisatie over een MVO-plan en wordt de CO2 voetafdruk jaarlijks gemeten. Als private label leverancier is Boboli gewend om vragen over duurzaamheid te krijgen.
In het kader van de CSRD waren de belangrijkste vragen voor Boboli:
1. Welke thema’s zijn voor Boboli relevant om over te rapporteren?
Als private label producent volgt Boboli in grote mate de vraag van de klant en heeft het tot dusver niet systematisch de eigen duurzaamheidsimpact bepaald. De impact op mens en milieu in deze sector vindt grotendeels plaats in de waardeketen. Met de beperkte informatie die beschikbaar is binnen de keten is het een uitdaging om te weten waar je je op moet richten.
2. Hoe kan Boboli bouwen op het bestaande kwaliteitsmanagement systeem?
Net als veel andere levensmiddelen bedrijven in Nederland beschikt Boboli al over een gevorderd kwaliteitsmanagement systeem. De vraag is hoe dit systeem gebruikt kan worden om te voldoen aan de eisen van de CSRD en daarmee een papieren tijger te voorkomen.
Waarom Factor Delta
Waarom Factor Delta
1. Hoog kennisniveau: Factor Delta heeft veel kennis van de CSRD en ESRS – de CSRD’s rapportage eisen. Dat geeft Boboli zekerheid voor een goede audit.
2. Pragmatische aanpak: Geen ellenlange meetings of powerpoints - maar resultaatgerichte, actieve communicatie voor succes in de praktijk.
3. Sector-specifieke kennis: Factor Delta heeft veel expertise binnen de levensmiddelen industrie en kwaliteitsmanagement. Dit helpt Boboli bestaande kwaliteitsprocessen te linken met nieuwe rapportage processen en hun rapportage strategisch voor marktontwikkelingen in te richten.
De aanpak
De aanpak
Vraagstuk 1. Welke thema's zijn relevant?
Om te bepalen waar Boboli over gaat rapporteren is er een dubbele materialiteitsanalyse (DMA) uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de impact van Boboli op mens en milieu én andersom: de financiële kansen en risico’s van duurzaamheid. Denk bijvoorbeeld aan de kansen van efficiëntere productie bij stijgende grondstofprijzen.
Op basis hiervan is een lijst met mogelijke duurzaamheidsthema's geprioriteerd tot een selectie van meest relevante onderwerpen om over te rapporteren. Deze onderwerpen zijn gevalideerd met stakeholders.
Vraagstuk 2. Bouwen op het bestaand kwaliteitsmanagementsysteem
Voor het tweede vraagstuk is een GAP analyse uitgevoerd. Een toets op de norm waarbij de bestaande werkwijzen en documentatie is vergeleken met wat er vanuit de CSRD wordt gevraagd. Denk hierbij aan de overlegstructuur, KPI en/of doelstelling evaluatie, de trainingsmatrix of communicatie met stakeholders.
Er zijn bij levensmiddelen partijen vaak al veel werkwijzen waar je op kan bouwen voor de CSRD.
Het resultaat
Het resultaat
1. Thema's: De materialiteitsanalyse resulteerde in specifieke onderwerpen waar Boboli zich op moet richten bij de CSRD-rapportage. De onderwerpen komen deels overeen met de vragen uit de markt, de analyse heeft ervoor gezorgd dat exact duidelijk is wat er van Boboli verwacht wordt en waar de focus op moet liggen.
Verassend is het resultaat dat het onderwerp circulaire economie door de stakeholders als erg belangrijk wordt gezien, dit thema komt hierdoor dan ook als materieel uit de impact materialiteit analyse.
2. De GAP-analyse: liet zien dat het bestaande kwaliteitsmanagement systeem van Boboli een goede basis biedt voor het voldoen aan de CSRD. Door bestaande processen en documentatie gericht aan te passen, kan Boboli goed voorbereiden op de CSRD zonder onnodig veel nieuwe procedures op te zetten.
Boboli kan bijvoorbeeld met minimale aanpassingen op korte termijn het thema eigen personeel volledig implementeren volgens de CSRD. Zo wordt de ‘papieren tijger’ voorkomen en kan Boboli de CSRD gebruiken om haar marktpositie te versterken.
Volgende stappen
Volgende stappen
Boboli gaat samen met Factor Delta een CSRD actieplan ontwikkelen en data verzamelen om hun uiteindelijke rapportage in te richten.